Bas werkt sinds 2014 bij Alpha Security en is begonnen in onze beveiligingsopleiding. Na de opleiding is hij vanuit beveiliger horeca & evenementen doorgegroeid tot zijn huidige functie, coördinator horeca & evenementen. Hij vertelt ons hoe hij in de beveiliging terecht is gekomen:
“Ik heb altijd in de horeca gewerkt (als kok of filiaalmanager). Daar kwam ik echt in een sleur terecht. Voornamelijk omdat elke dag hetzelfde voelde. Mijn broer zat destijds bij de politie, en dat vond ik ook wel iets voor mij. Ik vond mezelf toen nog te jong voor de politie waardoor ik toen heb besloten om bij Alpha in de beveiliging te solliciteren. Toen ik solliciteerde kreeg ik al snel een reactie. Tijdens het gesprek heerste er een fijne sfeer. Mij werd wel verteld dat ze meestal wat oudere mensen zochten maar mij een kans wilde geven als ESO (Event security officer). Ik zou veel worden ingezet tijdens het 3FM Glazen Huis, wat dat jaar in Haarlem zou plaatsvinden maar dat ging helaas niet door. Toen ben ik later ingezet bij poppodia zoals P60 en Duycker in de weekenden.”
De opleiding
Voordat Bas ingezet kon worden als beveiliger, heeft hij zoals eerder vermeld, de opleiding beveiliging bij ons afgerond. We vroegen hem naar zijn ervaringen van deze opleiding:
“De lessen van onze docent Arie vond ik het leukst. Hij gaf veel praktijkvoorbeelden waardoor je het makkelijker kon onthouden. Daarnaast voelde de lessen niet echt als school omdat er altijd wel ruimte was voor een geintje tussendoor. Het lastigst vond ik zelf het theoretische gedeelte. In de praktijk is dit toch altijd iets anders.”
Wij vragen onze medewerkers ook altijd naar een goede tip die zij zouden geven aan mensen die graag in de beveiliging willen gaan werken. Zo ook Bas:
“ Beveiliging in de horeca is voor een groot deel de-escalerend werk. Soms hebben mensen het idee dat er vaak fysieke confrontaties nodig zijn om te beveiligen, maar in de praktijk is vrijwel alles op te lossen met een goed gesprek. Hier krijg je dan ook uitgebreide trainingen in bij Alpha.”
Tijdelijke functie als coördinator van de vaccinatie locaties
Sinds een aantal maanden is Alpha begonnen met het beveiligen van een aantal vaccinaties locaties, onder andere de locaties in Haarlem, Beverwijk, IJmuiden en Uitgeest. Per locatie hebben wij een vast team, een vaste leidinggevende en een duidelijke coördinatie zodat we potentiële knelpunten vroegtijdig kunnen tackelen. Zo kunnen wij onze opgedane ervaring direct toepassen op elke locatie die wij beveiligen. Dit komt de kwaliteit en de samenwerking met mensen van de GGD en VRK zeker ten goede Onze coördinatie wordt in deze tijd verzorgt door Bas. Hij vertelt ons over de eerst geopende locatie:
“We zijn begonnen met de locatie in Haarlem. Hier staan gemiddeld 8 collega’s per dag. De communicatie tussen de klant en mij verloopt erg goed en ik hoor gelukkig alleen maar positieve geluiden. Het leuke van deze locatie is dat er al meerdere mailtjes van personen zijn binnengekomen dat ze zo goed en gastvrij zijn geholpen.”
Na de eerste locatie in Haarlem zijn wij ook begonnen op andere locaties:
“Vlak na de opening van de locatie in Haarlem zijn we van start gegaan met de locatie in Beverwijk. Hier staan 10 collega’s per dag. Deze locatie is groter dan Haarlem en hier hebben ze de looproutes een aantal keer moeten veranderen. Dit betekent dat onze collega’s op de werkvloer hun werkwijze al meerdere keren hebben moeten aanpassen en dit wordt gelukkig door iedereen goed opgepakt. Het leuke van deze locatie is dat er een grote bedank muur is neergezet. Hier staan verschillende leuke complimenten over ons op. Na Beverwijk zijn ook Uitgeest en IJmuiden van start gegaan. Hier staan 5 man per dag. Doordat we al ervaring hebben opgedaan in Haarlem en Beverwijk hebben we de meeste problemen vroegtijdig kunnen tackelen op deze nieuwe locaties.”
Ook voor ons zijn deze vaccinatie locaties iets nieuws. Desalniettemin kunnen wij terugvallen op onze ervaring van het beveiligen van evenementen en combineren met onze expertise in de zorgbeveiliging. Dit zorgt ervoor dat onze beveiliging aansluit op de behoefte van de klant. Natuurlijk zijn wij ook blij dat wij ons steentje kunnen bijdragen in deze tijden van COVID-19.
Een dag uit het leven van..
In de functie van coördinator wissel je dagen op het kantoor af met dagen op de werkvloer. Zo ook Bas. Zijn dagen op de werkvloer zijn afwisselend en hier vertelt hij wat over:
“Ik probeer op elke locatie te werken waar ik verantwoordelijk voor ben. Vanwege Corona is de horeca helemaal stilgevallen en draai ik voornamelijk mijn diensten bij een grote hotelketen en dus op de vaccinatie locaties. Daarnaast ben ik nu tijdelijk doordeweeks als planner aan de slag gegaan omdat een van de planners met zwangerschapsverlof is.”
Bas zijn team bestaat uit ongeveer 50 collega’s. Veel collega’s werken in verschillende branches en vallen daarom onder verschillende coördinatoren, geeft hij zelf aan. Hij neemt ons mee in het takenpakket per locatie:
“Op de vaccinatie locaties houden de beveiligers zich vooral bezig met receptiewerk , bezoekers ontvangen & gerust stellen en in de avond en nachturen surveilleren wij. Dit zijn weer andere werkzaamheden dan bij horeca en evenementen. Hier houden de beveiligers zich vooral bezig met bezoekers ontvangen, surveilleren en profileren om potentiële escalaties te voorkomen. Mijn taken als coördinator zijn om deze locaties te monitoren, goed contact te onderhouden met de klant en mijn collega’s te helpen en aan te sturen waar nodig. Daarnaast vind ik het belangrijk om nog regelmatig mee te werken op de werkvloer zodat je weet wat er speelt en wat de potentiële knelpunten kunnen zijn zodat je hierop kan inspelen.“
Door de veranderingen die het COVID-19 virus met zich meebrengt zijn de taken van Bas redelijk veranderd. Maar normaliter werkt hij in horeca & evenementen. We vroegen hem wat hij het leukst en het lastigst vind aan deze vorm van beveiliging:
“Dat je altijd onder de mensen bent. Geen één dag is hetzelfde en er altijd iets kan gebeuren. Daarnaast vind ik het vooral leuk omdat je de bezoekers een leuke avond kan geven door het veilig te houden. Dat geen enkele dag hetzelfde is, is direct het lastige. Hierdoor moet je altijd inschatten op welke manier je moet handelen om escalatie te voorkomen.”
Ook vragen wij onze collega’s altijd om een mooie situatie uit de praktijk, waarin zij bijvoorbeeld iets spannends meegemaakt hebben. Bas vertelde ons het volgende:
“Tijdens een evenement is er eens een bezoeker onwel geworden. Het feest liep op zijn einde en opeens ging de noodknop van de bar af. Waarop ik twee collega’s heb aanstuurt om te gaan kijken. Het bar personeel gaf aan dat er een persoon midden in de zaal lag die nergens meer op reageerde. Toen mijn collega’s bij hem aankwamen lag hij schuimbekkend op de vloer. Ook had hij een erg trage en lage hartslag. Ik heb direct bij de bedrijfsleider gemeld dat er een ambulance gebeld moest worden en een andere collega aangestuurd om de ambulance op te vangen. Ik heb toen uit voorzorg de AED mee naar de zaal genomen. Toen ik aankwam in de zaal zag ik dat meerdere bezoekers, uit medeleven zich met de situatie wilde bemoeien en tegen mijn collega’s begonnen te praten. Hierop heb ik me collega’s geïnstrueerd om de persoon naar de backstage te brengen en ben ik gaan praten met de omstanders. Ik heb aan hun uitgelegd dat wij onze uiterste best doen deden. De vriendin van het slachtoffer was zo overstuur dat ze iedereen daarin meetrok. Ik heb haar toen apart genomen en heb gerustgesteld totdat de ambulance besloot het slachtoffer mee te nemen. Toen het slachtoffer weg was kwamen veel van de omstanders bij ons langs om hun excuus aan te bieden en ons te bedanken voor het acuut optreden. In zo’n situatie is het vooral belangrijk om rust uit te stralen, stressbestendig te zijn en een goede samenwerking te hebben met je collega’s.”
Skills
Elke beveiliger is anders, zo ook deze maand. We vroegen Bas welke twee eigenschappen hij het belangrijkst vindt in zijn werk:
“De twee belangrijkste eigenschappen vind ik luisteren en kritisch zijn. Voor luisteren geldt: Het is belangrijk om te weten wat er speelt bij je collega’s. Je moet blind op hun kunnen vertrouwen. Daarnaast heb ik gekozen voor kritisch zijn: Ik vind dat je altijd kritisch naar jezelf moet zijn en je fouten te erkennen. Op deze manier kan je hier wat aan veranderen om altijd te blijven verbeteren.”
Bij deze willen we Bas bedanken voor het meewerken aan dit interview. Wil jij meer weten over onze beveiliging voor de verschillende vaccinaties locaties of ben je benieuwd naar onze horeca & evenementen beveiliging? Bekijk dan eens onze website voor meer informatie. We willen Bas bedanken voor het meewerken aan dit interview.